Η Ένωση Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), φέτος τον Σεπτέμβριο, διοργανώνει ένα ιδιαίτερο road trip για το ελληνικό σινεμά. Ένα αυτοκινούμενο όχημα, με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, γίνεται ένας κινούμενος θερινός κινηματογράφος που θα διασχίσει μεγάλο μέρος της χώρας, αναζητώντας περιοχές όπου γεννήθηκαν σημαντικές ελληνικές ταινίες.
Το Μεσολόγγι θα αποτελέσει την 5η στάση αυτού του “road trip”!
Την Πέμπτη 15/9, στις 9.00 το βράδυ, στον αύλειο χώρο του Τρικούπειου θα προβληθεί η ταινία του Περικλή Χούρσουγλου “Λευτέρης Δημακόπουλος” που είχε γυριστεί το 1993 στο Μεσολόγγι.
Θέλοντας να αναδείξει την σχέση των ελληνικών ταινιών με τους τόπους στους οποίους γυρίστηκαν, αλλά και να χτίσει στενούς δεσμούς ανάμεσα στις ελληνικές ταινίες και το κοινό, το «LANDMARKS» χαρτογραφεί μια κινηματογραφική διαδρομή, με 10 στάσεις και 10 προβολές εμβληματικών ελληνικών ταινιών, οι οποίες δημιούργησαν μια ξεχωριστή σχέση με τον τόπο στον οποίο γυρίστηκαν και άφησαν το στίγμα τους στην πορεία του ελληνικού κινηματογράφου.
Στόχος είναι, κάθε προβολή να δημιουργήσει ένα διάλογο του έργου με τον τόπο καταγωγής του και την εκάστοτε αναπαράσταση. Μέσα από το βλέμμα του εκάστοτε δημιουργού, ο αντίστοιχος τόπος μεταμορφώνεται εντελώς, προκειμένου να υπηρετήσει μια ψυχική κατάσταση, γίνεται ένα αφηγηματικό όχημα και εντέλει αποκαλύπτει την ματιά του δημιουργού πάνω στην ίδια την ζωή.
Πόσο διαφορετική είναι, για παράδειγμα, η υγρή και ασπρόμαυρη Κέρκυρα του Νίκου Παναγιωτόπουλου στο Μελόδραμα;, από την πολύχρωμη και πολύβουη Κόμισσα της Κέρκυρας του Αλέκου Σακελλάριου, ή την περίκλειστη, ασφυκτική Κέρκυρα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη στην Τιμή της Αγάπης της Τόνιας Μαρκετάκη, ή ακόμη και την μυστηριώδη Κέρκυρα της Φεντόρα, του Μπίλι Γουάιλντερ.
Μέσα λοιπόν από αυτό το πρίσμα, το αυτοκινούμενο θερινό σινεμά της ΕΣΠΕΚ, θα πραγματοποιήσει στάσεις σε όλη την Ελλάδα, από την Πελοπόννησο ως την Μακεδονία, και από την Κέρκυρα ως το κέντρο της Αθήνας, ενώ θα προβάλλει κλασικές αλλά και σύγχρονες ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, δημιουργώντας ένα πολυφωνικό ποικίλο πρόγραμμα πλούσιο σε εποχές, είδη και θεματολογία.
Στην Αθήνα θα παρουσιαστούν τρεις ταινίες της Εύας Στεφανή, οι οποίες εξερευνούν διαφορετικές όψεις της πόλης. Ο φακός της Στεφανή περιπλανιέται, παρατηρεί και καταγράφει τη ζωή, σε μια Αθήνα που ξέρουμε πως υπάρχει, μα συνήθως προσπερνούμε. Εικόνες της πόλης, αρχειακό υλικό και αποσπάσματα από παλιά πορνογραφικά φιλμ, συνθέτουν τρεις χειροποίητες και αντισυμβατικές ταινίες, παραδείγματα ενός αταξινόμητου κινηματογράφου, που έχει την δύναμη να αποκαλύπτει το ιερό μέσα από το ασήμαντο.
Η περιπέτεια του μοναδικού αυτού κινηματογραφικού ταξιδιού, θα αποτελέσει ταυτόχρονα τη βάση για ένα μικρό ντοκιμαντέρ, το οποίο θα αναδεικνύει την σχέση των ταινιών με τους συγκεκριμένους τόπους, αλλά και την ζωή ενός αυτοκινούμενου θερινού κινηματογράφου που διασχίζει την Ελλάδα.
Οι προβολές είναι δωρεάν και ανοιχτές για το κοινό και πραγματοποιούνται με την υποστήριξη τοπικών φορέων πολιτισμού, με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού καθώς και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
5η στάση
Πέμπτη 15/09 – Μεσολόγγι
Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός | 21:00
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ του Περικλή Χούρσογλου (1993)
Είναι δεκαπέντε χρόνια από τη ζωή που χτίζει ένα “λαμπρό” παιδί. Είναι τα χρόνια μέσα στα οποία αλλάζει. Είναι η νιότη που χάνει. Είναι το βράδυ της Πρωτοχρονιάς όταν συνειδητοποιεί ότι θυσιάζει μια ζωή, για να ‘χει το δικαίωμα ν’ αποκτήσει ακόμα μία.
Το Μεσολόγγι του Χούρσογλου, είναι αυτή η ήρεμη ρηχή, πλατιά θάλασσα, μέσα από την οποία αναδύονται 15 χρόνια μιας ζωής. Είναι αυτή η ίδια ήρεμη θάλασσα, στην οποία ο ήρωας βουλιάζει, χωρίς να το καταλαβαίνει. Κι όπως η θάλασσα του Μεσολογγίου αλλάζει, αποκτώντας άλλες όψεις ανάλογα με τον καιρό, έτσι και ο Λευτέρης Δημακόπουλος μεταλλάσσεται, ανάλογα με τις συνθήκες, προκειμένου να πετύχει. Ο Χούρσουγλου τον παρατηρεί, όσο εκείνος παρατηρεί την ζωή του. Χωρίς ηθικολογικές κρίσεις και με μια ευεργετική απόσταση. Και είναι αυτή η πολυπρισματική, ευγενική ματιά του, που μας κάνει να κατανοήσουμε σε βάθος ακόμη και τις πιο σκοτεινές πτυχές του. Να βυθιστούμε στα νερά της θάλασσας, για να βρούμε τις ρίζες.