Γράφει ο Σπύρος Διαμαντόπουλος*
Το Μεσολόγγι έχει χαρακτηριστεί από επιστήμονες συγκοινωνιολόγους ως μια εύκολη πόλη που όμως κάνει δύσκολη τη καθημερινότητα των πολιτών της.
Απουσία των κακών που μας έφερε η θανατηφόρα πανδημία covid-19, το Υπουργείο Περιβάλλοντος νομοθέτησε, έστω και προσωρινά, δίνοντας τη δυνατότητα στους Δήμους να πραγματοποιήσουν με μια απόφαση του οργάνου της ποιότητας ζωής,
α) να δημιουργούνται προσωρινοί διάδρομοι κίνησης πεζών,
β) να δημιουργούνται προσωρινοί ποδηλατόδρομοι,
γ) να γίνεται προσωρινός χαρακτηρισμός ως πεζόδρομων, τοπικών οδών με αυξημένη κίνηση πεζών και συγκεντρωμένες χρήσεις εστίασης, προκειμένου να εξασφαλίζεται ο απαραίτητος χώρος για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για την ασφαλή κίνηση των πεζών, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία και των εμποδιζομένων ατόμων και
δ) να δημιουργούνται “περιοχές ήπιας κυκλοφορίας” σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας.
Με δεδομένο ότι στην οδό Κύπρου κατασκευάζεται ένας ασφαλής ποδοηλατόδρομος που οδηγεί στο λιμάνι που θα συνδέεται και με το δρόμο της τουρλίδας που επίσης θα αναπλαστεί συμπεριλαμβάνοντας σίγουρα ποδηλατόδρομο, είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία η δημοτική αρχή και οι εμπλεκόμενοι φορείς να προτείνουν και εντέλει να εφαρμόσουν ένα πιλοτικό σχέδιο ανάπτυξης δικτύου ποδηλατοδρόμων εντός αστικού ιστού ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΟ με το παραλίμνιο μέτωπο αλλάζοντας πραγματικά την πόλη μας δίνοντας ταυτότητα εικόνα ευρωπαϊκής πρωτεύουσας.
Προβλήματα όπως εκείνα της οδού Σπ. Μουστακλή αλλά και η άναρχη στάθμευση αυτοκινήτων σε κεντρικούς δρόμους αντιμετωπίζονται με μία απόφαση ενός οργάνου και με ..πολύ θέληση.
Το Μεσολόγγι, η πόλη του ποδηλάτου, με απουσία όμως ποδηλατόδρομων μπορεί να δείξει μια διαφορετική ταυτότητα με έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα και την ασφαλή διέλευση των ατόμων ΑΜΕΑ αλλά και την οικογένεια, η οποία απουσία μεγάλων παζοδρομίων είναι αδύνατη η κυκλοφορία τους στο κέντρο της πόλης.
Εξάλλου πριν λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε η διαβούλευση του ΣΒΑΚ ( Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ) τα αποτελέσματα της οποίας οφείλει η δημοτική αρχή να παρουσιάσει στους δημότες.
Δίκτυο ποδηλατόδρομων, ασφαλείς δρόμοι – πεζόδρομοι για όλους, λιγότερη χρήση αυτοκινήτου και πλώρη ταυτόχρονα για νέα κυκλοφοριακή μελέτη που θα ενσωματώνει τις αλλαγές που έχει ανάγκη η πόλη.
Ας εκμεταλλευτεί η δημοτική αρχή την ευκαιρία να εφαρμόσει πιλοτικά εκείνα που πρέπει να επισημοποιήσει κάποια στιγμή με νέα κυκλοφοριακή μελέτη..
Τα έργα της Ο.Χ.Ε. μπορούν και πρέπει να συνδεθούν με την υιοθέτηση μιας νέας κουλτούρας που έτσι και αλλιώς ο Μεσολογγίτης έχει. Επειδή η κατασκευή αργεί, ταυτόχρονα, μπορούν να γίνουν συμπληρωματικές παρεμβάσεις έστω και πιλοτικές που θα μας δείξουν το μέλλον.
Πρώτη φορά η πολιτεία «κατήργησε» τη νομοθεσία και επιτρέπει τον άμεσο σχεδιασμό και υλοποίηση παρεμβάσεων βιώσιμης κινητικότητας με έμφαση στον πεζό, ποδηλάτη, άτομο ΑΜΕΑ κτλ. Ας το εκμεταλλευτούμε.
ΥΓ. Η σήμανση ΚΟΚ είναι κάτι παραπάνω από ανάγκη. Υπάρχουν στον Προϋπολογισμό 40.000€ ενώ οι περισσότερες κοινότητες απάντησαν στο κάλεσμα αρχές του χρόνου για την κατάθεση προτάσεών τους αναφορικά με τη σήμανση των δρόμων ενδιαφέροντος. Τι απέγινε;
*Ο Σπύρος Διαμαντόπουλος είναι Οικονομολόγος ΜΒΑ, δημοτικός σύμβουλος Μεσολογγίου και τ. αντιδήμαρχος