Γράφουν οι Μαρία Τριανταφύλλου και Παναγιώτης Κατσούλης

Στις 18 Φεβρουαρίου στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia» εκδηλώθηκε φωτιά ενώ έπλεε στη θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Ερεικούσας, εκτελώντας το δρομολόγιο Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι. Ήδη 8 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους και 3 ακόμη φέρονται ως αγνοούμενοι.

Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που σε πλοίο της ίδιας εταιρείας εκδηλώνεται πυρκαγιά την τελευταία δεκαετία και τα ερωτήματα είναι αμείλικτα:

  • Στο φάκελο επιθεώρησης του «Euroferry Olympia» είναι καταγεγραμμένοι όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο της Ε.Ε. (κοινοτική οδηγία 2017/2110ΕΚ: Δύο αρχεία επιθεωρήσεων ετησίως κα);
  • Ήταν το πλοίο υπέρβαρο; Αν όχι τότε πως βρέθηκαν διασωθέντες, οι οποίοι δεν υπήρχαν στη λίστα του πλοίου;
  • Τηρήθηκαν όλα τα εκ του νόμου πρωτόκολλα ασφάλειας; Τα οποία, μεταξύ άλλων, απαγορεύουν να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ κατά τον απόπλου του πλοίου;
  • Λειτούργησαν τα ενδεδειγμένα συστήματα πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης στο χώρο των οχημάτων;

Το καμένο πλοίο ρυμουλκήθηκε μετά από περίπου 15 ώρες στο ιδιωτικό λιμάνι στο Πλατυγιάλι Αστακού, όπου και παραμένει ακόμη. Το ζήτημα παρακολουθούσε στενά το Υπουργείο Περιβάλλοντος της Ιταλίας, όσο το πλοίο ήταν ανοιχτά της Κέρκυρας. Για να αντιμετωπισθεί δε πιθανή διαρροή καυσίμων, είχε καταπλεύσει το πλοίο Diciotti της ιταλικής ακτοφυλακής, το οποίο διαθέτει ειδικό μηχανισμό για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων και μετέφερε ομάδα επιστημόνων για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης.

Για το όλο θέμα τοποθετήθηκε τότε δημόσια ο υπουργός Περιβαλλοντικής Μετάβασης Ρομπέρτο Τσινγκολάνι. Από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης τηρήθηκε και τηρείται σιγήν ιχθύος έως σήμερα…

Παρ’ όλες τις υπεράνθρωπες προσπάθειες της Πυροσβεστικής και της ΕΜΑΚ, η κατάσβεση στο εσωτερικό του πλοίου δεν έχει ολοκληρωθεί, υφίστανται ακόμη εστίες φωτιάς και εκρήξεων, ενώ αυτό έχει ήδη πάρει μια ορισμένη κλίση. Δυστυχώς η κρατική υποχρηματοδότηση στερεί σημαντικά εργαλεία, τόσο από το Λιμενικό Σώμα όσο και από την Πυροσβεστική. Σημαντικά επιχειρησιακά σκάφη είναι ανενεργά ή ακινητοποιημένα. Όπως το πυροσβεστικό πλοίο που εδρεύει στην Ηγουμενίτσα, το οποίο θα είχε καθοριστικό ρόλο στην έγκαιρη αντιμετώπιση του συμβάντος αλλά βρίσκεται υπό συντήρηση εδώ και ένα χρόνο, καθώς και το πυροσβεστικό πλοίο της Πάτρας το οποίο τελικά προσέτρεξε, ήταν και αυτό υπό συντήρηση για μια ολόκληρη χρονιά!

Είναι ολοφάνερο πως το «Euroferry Olympia» αποτελεί ήδη μια βραδυφλεγή τοξική βόμβα και οι ανησυχίες κατοίκων και επιστημόνων για ενδεχόμενη περιβαλλοντική επιβάρυνση της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής της Αιτωλοακαρνανίας είναι εύλογες.

Για αυτές τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τοποθετήθηκε δημόσια και ο Περιβαλλοντολόγος, M.Sc Οικονομικής & Περιφερειακής Ανάπτυξης, Συντονιστής του Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου – Ακαρνανικών Ορέων, Γιάννης Σελιμάς, αναφέροντας:

«Η ρυμούλκηση του Euroferry Olympia στο Πλατυγιάλι ενέχει κινδύνους, τόσο για την αέρια ρύπανση της περιοχής, όσο και από την πιθανή διαρροή πετρελαιοκηλίδας στο θαλάσσιο χώρο. Η διαρροή αυτή θα πλήξει, τόσο το θαλάσσιο περιβάλλον, όσο και την παράκτια ζώνη, οι οποίες είναι εξαιρετικά σημαντικές για λόγους βιοποικιλότητας, καθώς ο θαλάσσιος χώρος μπροστά από το Πλατυγιάλι έχει χαρακτηριστεί ως περιοχή Natura από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ονομάζεται εσωτερικό αρχιπέλαγος του Ιονίου, ενώ νοτιότερα βρίσκονται οι Εχινάδες νήσοι που αποτελούν μέρος του Εθνικού Πάρκου της Λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου… Οι οικολογικοί κίνδυνοι είναι σημαντικοί καθώς στο πλοίο έχουν αναπτυχτεί υψηλές θερμοκρασίες που φτάνουν τους 600 βαθμούς Κελσίου, ενώ στις αποθήκες καυσίμων του πλοίου έχουν εντοπιστεί γύρω στους 700 τόνους καυσίμων… Να μην γίνει η Αιτωλοακαρνανία νεκροταφείο πλοίων».

Ενώνουμε τη φωνή μας με τις ήδη εκφρασμένες ανησυχίες και ρωτάμε τα αρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος:

  • Έχει εκπονηθεί και τεθεί σε εφαρμογή τοπικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης, σε τήρηση των Ευρωπαϊκών και Διεθνών συμβάσεων της χώρας όπως η MARPOL»;
  • Ποια μέτρα έχουν ληφθεί ώστε να αποφευχθεί η θαλάσσια ρύπανση της περιοχής; Έχουν μεταφερθεί επί τόπου χημικές διασκορπιστικές ουσίες σε περίπτωση διαρροής και ύπαρξης πετρελαιοκηλίδας, καθώς και φράγματα για την αποφυγή επέκτασης του πετρελαίου, αντλίες, απορροφητικά και προσροφητικά υλικά;
  • Ποια μέτρα έχουν ληφθεί για την αποφυγή της αέριας ρύπανσης;
  • Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος βύθισης του πλοίου;
  • Μετά από 20 μέρες παραμονής του πλοίου στο Πλατυγιάλι, υφίσταται χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών κατάσβεσης/απεγκλωβισμού;
  • Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, το πλοίο θα παραμείνει στον Αστακό ή θα μεταφερθεί κάπου άλλου και που;