Βασίλης Γκίζας: “ΕΞΥΠΝΕΣ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ Έργα που έχουμε δει και θα δούμε …πολλάκις”

Αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει μεταξύ της δημοτικής αρχής του Δήμου Ναυπακτίας και του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Παύλου Πολάκη, με αφορμή το έργο των «έξυπνων διαβάσεων» που υλοποιείται στην πόλη.

Ο κ. Πολάκης έκανε λόγο για υπερκοστολόγηση του έργου, αμφισβητώντας τη διαφάνεια της διαδικασίας, ενώ ο δήμαρχος Ναυπακτίας Βασίλης Γκίζας απάντησε, διαψεύδοντας τους ισχυρισμούς.

Η ανάρτηση του Παύλου Πολάκη

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για σκανδαλώδη υπερτιμολόγηση του έργου, συγκρίνοντας το κόστος των διαβάσεων με αντίστοιχα έργα χαμηλότερου κόστους.

Σε ανάρτησή του, κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για αλόγιστη διαχείριση πόρων, θέτοντας ερωτήματα για τη διαφορά κόστους μεταξύ των διαβάσεων της Ναυπάκτου και άλλων περιοχών.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι το κόστος ανά διάβαση στη Ναύπακτο ανέρχεται στις 56.816 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τον ίδιο, αντίστοιχες διαβάσεις σε άλλες περιοχές δεν υπερβαίνουν τα 11.000 ευρώ.

Στη συνέχεια, υποστήριξε ότι πρόκειται για σπατάλη δημόσιων πόρων και επιτέθηκε προσωπικά στον δήμαρχο Ναυπακτίας.

 

Η θέση της δημοτικής αρχής

Σύμφωνα με τον Δήμο Ναυπακτίας, το έργο χρηματοδοτείται πλήρως από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μέσω του «Προγράμματος Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας», χωρίς καμία επιβάρυνση για τον Δήμο και τους δημότες. Όπως επισημαίνεται, η απόφαση υλοποίησης του έργου ελήφθη ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο στις 30 Ιανουαρίου 2023, ενώ όλες οι διαδικασίες ακολούθησαν τις νόμιμες προβλέψεις μέσω διεθνούς διαγωνισμού.

Ο Δήμος σημειώνει ότι η κοστολόγηση των διαβάσεων βασίστηκε στις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές, οι οποίες εφαρμόζονται και σε άλλους 107 Δήμους της χώρας, με μέσο κόστος ανά διάβαση περίπου 61.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Επιπλέον, υπογραμμίζει πως καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας δεν υπήρξε καμία ένσταση ή διαφωνία από μέλη της αντιπολίτευσης, γεγονός που ενισχύει τη διαφάνεια του έργου.

Τι περιλαμβάνει η κάθε «έξυπνη διάβαση»

Το σύστημα των πρότυπων διαβάσεων περιλαμβάνει:

  • Φωτισμό της διάβασης μέσω LED στην άσφαλτο και στο πεζοδρόμιο.
  • Ενεργοποίηση σημάτων σηματοδότησης LED κατά την παρουσία πεζού ή ΑμεΑ.
  • Αυτόνομη ηλεκτροδότηση μέσω ηλιακών συλλεκτών.
  • Συσκευές αφής για πεζούς, ειδικές συσκευές για άτομα με προβλήματα όρασης, αισθητήρες καταγραφής κυκλοφορίας, καθώς και βελτιώσεις στις υποδομές των πεζοδρομίων.

Η δημοτική αρχή, από την πλευρά της, δηλώνει πως θα συνεχίσει την υλοποίηση έργων που βελτιώνουν την οδική ασφάλεια, υπογραμμίζοντας ότι η επιλογή συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη των υποδομών της πόλης.

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση του δήμου Ναυπακτίας

 

Παρά τον διακαή πόθο ορισμένων και τη δημιουργία εντυπώσεων με fake news που διακινούνται και μέσω τρίτων, η δημοτική αρχή του Δήμου Ναυπακτίας συνεχίζει να πορεύεται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα.  Όσον αφορά στο έργο των πρότυπων διαβάσεων, για την ενημέρωση των πολιτών και μόνο, επισημαίνονται τα ακόλουθα.

Το έργο:

  1. Χρηματοδοτείται ΠΛΗΡΩΣ από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το «Πρόγραμμα Βελτίωσης οδικής Ασφάλειας», χωρίς καμία απολύτως επιβάρυνση για τον Δήμο και τους δημότες.
  2. Υλοποιείται με ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ναυπακτίας, η οποία ελήφθη στις 30.1.2023, δηλαδή 2 χρόνια πριν (!)   Κατά τη συγκεκριμένη συνεδρίαση έγινε, μάλιστα, ΟΜΟΦΩΝΑ αποδεκτή τόσο η αποδοχή της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και η μελέτη, πλήρως κοστολογημένη ανά διάβαση.  Ενώ, τόσο η μελέτη και η πλήρης κοστολόγηση όσο και η εν γένει υλοποίηση του έργου σε όλα του τα στάδια φέρουν την έγκριση και την προσυπογραφή των στελεχών της αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ναυπακτίας και της μέχρι πρότινος αναπληρώτριας Διευθύντριας.
  3. Υλοποιείται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες εκ του νόμου διαδικασίες και ο ανάδοχος του έργου προέκυψε μετά από Διεθνή Διαγωνισμό, υπό τον έλεγχο των αρμόδιων αρχών.
  4. Κοστολογήθηκε βάσει των απαιτούμενων προδιαγραφών και για το λόγο αυτό αντίστοιχα, με ελάχιστες αποκλίσεις, είναι τα κόστη των διαβάσεων που φέρουν τα ίδια χαρακτηριστικά.
  5. Εκτελείται όχι μόνο στον Δήμο Ναυπακτίας, αλλά σε 107 Δήμους με φορέα υλοποίησης το ΤΕΕ και στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας, με μέσο κόστος ανά διάβαση τα 61.000 ευρώ περίπου (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Απορίας άξιο είναι λοιπόν πως κάποιοι αποφάσισαν να βάλλουν κακόβουλα και αθέμιτα κατά του Δήμου Ναυπακτίας!

 

Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι, τα Προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και βρίσκονται στη διάθεση των Δήμων είναι πολύ συγκεκριμένα και αποφασίζονται κεντρικά.  Ως εκ τούτου, ο κάθε Δήμος επιλέγει εάν θα συμμετέχει ή όχι.  Η επιλογή αυτή, σαφώς και γίνεται πιο εύκολη όταν η χρηματοδότηση είναι στο 100% και αφορά σε ζητήματα προσβασιμότητας και ασφάλειας πεζών και ΑμεΑ με χρήση μέσων τελευταίας τεχνολογίας.

 

Εντύπωση ωστόσο προκαλεί το γεγονός ότι δύο χρόνια τώρα, που βρίσκεται σε εξέλιξη η όλη διαδικασία, δεν υπήρξε η παραμικρή ένσταση ή διαφωνία για το συγκεκριμένο έργο, για το οποίο μάλιστα η δημοτική αρχή έχει επανειλημμένως προβεί σε δημόσιες ενημερώσεις και προεκλογικά.  Κανένα μέλος της αντιπολίτευσης, και της προηγούμενης και της παρούσης δημοτικής θητείας, δεν εκφράστηκε αρνητικά όλο αυτό το διάστημα.  Ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι μόλις στις 12.11.2024 εγκρίθηκαν ΟΜΟΦΩΝΑ (και από τα μέλη της αντιπολίτευσης) οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την εκτέλεση του έργου από την Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Ναυπακτίας.

 

Σε κάθε περίπτωση, η διασπορά ψευδών ειδήσεων και η διακίνηση δήθεν «πληροφοριών» με αθέμιτα μέσα, αποτελεί κακό σύμβουλο.  Καλό θα ήταν, η αντιπολίτευση να σταθεί επιτέλους στο ύψος του ρόλου της και να μην καταφεύγει σε φθηνά τερτίπια.

 

Τί περιλαμβάνει η κάθε «πρότυπη διάβαση»

Κάθε «πρότυπη διάβαση» αποτελεί ένα πρωτοποριακό σύστημα, το οποίο εξασφαλίζει την ασφαλή διέλευση πεζών και ΑμεΑ στα σημεία παρέμβασης.  Πιο συγκεκριμένα, το σύστημα ενεργοποιείται με την παρουσία πεζού ή ΑμεΑ, ώστε να ενισχύεται η προσοχή τόσο των ίδιων όσο και των διερχόμενων από τη διάβαση οχημάτων.  Αποτέλεσμα της ενεργοποίησης είναι ο φωτισμός της πεζοδιάβασης από τις συσκευές σήμανσης τύπου LED που είναι ενσωματωμένες τόσο στην άσφαλτο όσο και στο πεζοδρόμιο, αλλά και η ταυτόχρονη ενεργοποίηση των κατακόρυφων πινακίδων σηματοδότησης LED, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα φωτεινής σήμανσής της.  Επιπλέον, κάθε σύστημα είναι αυτόνομο και ηλεκτροδοτείται από ηλιακούς συλλέκτες. Η κατασκευή του περιλαμβάνει επίσης, συσκευές αφής πεζών νέου τύπου, συσκευές αφής πεζών για χρήση από άτομα με προβλήματα όρασης, κεντρικές μονάδες ελέγχου, αισθητήρες καταμέτρησης και ανάλυσης κυκλοφοριακών στοιχείων, διαγραμμίσεις με θερμοπλαστικό υλικό, πλακοστρώσεις πεζοδρομίων και νησίδων, ταπεινώσεις πεζοδρομίων και νησίδων, εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών συλλεκτών κ.ά.

 

Η δημοτική αρχή του Δήμου Ναυπακτίας παραμένει συνεπής απέναντι στις δεσμεύσεις της στους δημότες.  Συνεχίζει αταλάντευτα την παραγωγή έργου, με διαφάνεια, ορθή και συνετή διαχείριση, κάτι που αποδεικνύεται από τα σημαντικά έργα που υλοποιούνται τα τελευταία πέντε χρόνια, έργα που αλλάζουν και βελτιώνουν αισθητά την καθημερινότητά μας.