Την αναγκαιότητα των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», μέσα από τέσσερις παραδοχές, κατέδειξε κατά την ομιλία της ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, τονίζοντας ότι «οδηγούμε την Παιδεία σε ένα αναβαθμισμένο σήμερα και ένα ακόμη καλύτερο αύριο.».

Η πρώτη παραδοχή έγκειται στο ότι η χώρα μας έχει το πιο υπερσυγκεντρωτικό σύστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. «Η αποκέντρωση συνδέεται άμεσα με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα», επεσήμανε η Υπουργός. Στην κατεύθυνση αυτή, με στόχο την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων εισάγονται ρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων είναι η ελεύθερη επιλογή βιβλίου, αποκέντρωση της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, ενίσχυση του ρόλου του διευθυντή και των εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης.

Η δεύτερη παραδοχή συνίσταται στο ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί, αν δεν έχουν προηγουμένως αποτυπωθεί τα αποτελέσματα και η πορεία του. «Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η θέσπιση μίας διαδικασίας αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί πλέον μόνο επιτακτική ανάγκη, αλλά και απαίτηση της κοινωνίας», σημείωσε η κυρία Νίκη Κεραμέως. Με αυτά τα δεδομένα, εισάγεται η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών με βελτιωτικό χαρακτήρα και έμφαση στην επιμόρφωση. Παράλληλα θεσπίζεται και η αξιολόγηση των στελεχών, η οποία στοχεύει στη διάγνωση της αποτελεσματικότητας. Όποιος αξιολογεί, αξιολογείται.

Η τρίτη παραδοχή αφορά στο γεγονός ότι η εκπαίδευση λειτουργεί καλύτερα με δομές υποστήριξης κοντά στη σχολική μονάδα και τους εκπαιδευτικούς, με ιδιαίτερη έμφαση και στον παιδαγωγικό και στον ψυχοσυναισθηματικό τομέα. «Οι προτεινόμενες αλλαγές αφορούν σε δύο επίπεδα, πρώτον στις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης και δεύτερον στα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης», ανέφερε η Υπουργός.

Η τέταρτη παραδοχή αναδεικνύει την ανάγκη για εκσυγχρονισμό και αναδιοργάνωση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. «Επιχειρούμε να οργανώσουμε εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, αναβαθμίζοντας τον κλήρο και τις εκκλησιαστικές σπουδές», εξήγησε η κυρία Κεραμέως και γι’ αυτό με το παρόν νομοσχέδιο δημιουργείται ειδική μεταδευτεροβάθμια δομή εκκλησιαστικής εκπαίδευσης – «Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών», ενώ ταυτόχρονα προβλέπεται η συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, από 4 σε 2.

Η Υπουργός αναφέρθηκε στις επερχόμενες αλλαγές του σχολείου από το Σεπτέμβριο: «Το σχολείο που θα ανοίξει το Σεπτέμβριο δεν θα είναι το ίδιο. Θα έχει 11.700 νέους, μόνιμους εκπαιδευτικούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους διορισμούς που έγιναν μετά από 12 ολόκληρα χρόνια και σε συνέχεια των περσινών 4.500 στην Ειδική Αγωγή. Συνολικά, τα δύο τελευταία χρόνια, 16.200 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση. Με θέση στα νηπιαγωγεία μας για κάθε τετράχρονο μαθητή. Με δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία και όχι μόνο στα ιδιωτικά. Με νέες θεματικές στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια της χώρας: ρομποτική, οδική ασφάλεια, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οικολογική συνείδηση, εθελοντισμό, ανάμεσα σε άλλες. Με οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε ψηφιακά εργαλεία και νέες δεξιότητες. Με 123 Νέα Προγράμματα Σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση. Με σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία από πέρυσι. Με τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ της χώρας. Με ψηφιακό μετασχηματισμό δεξιοτήτων-εξοπλισμού/υποδομών-υπηρεσιών.»

Κλείνοντας την ομιλία της, η Υπουργός αναφέρθηκε στην πρόθεση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία εκφράστηκε από τον κ. Τσίπρα, για κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και μάλιστα αναδρομικά. «Είναι πραγματικά θλιβερό να εργαλειοποιεί έτσι η Αξιωματική Αντιπολίτευση νέους ανθρώπους, στην προσπάθειά της να καρπωθεί την όποια απογοήτευση υποψηφίων που, σε μία αξιοκρατική, πλήρως αδιάβλητη διαγωνιστική διαδικασία, συγκέντρωσαν χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με άλλους υποψηφίους. Τι μάθημα δίνετε σε αυτά τα παιδιά, κυρίες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης; Να μην δέχονται ότι κάποιος, μπορεί έστω για λίγο, να τους ξεπεράσει σε έναν δίκαιο αγώνα, να μην μπορούν να διαχειριστούν μία απογοήτευση, να απαιτούν ευκαιρίες αποκλειστικά για αυτούς και όχι για όλους», κατέληξε η κα Κεραμέως.

Αναλυτικά όλη η ομιλία της Υπουργού Παιδείας:

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

 

Αποτελεί, θεωρώ, κοινή πεποίθηση ότι η δυνατότητα των παιδιών μας να κάνουν πράξη τα όνειρά τους, ξεκινά από το εκπαιδευτικό σύστημα. Από το περιεχόμενο, τις γνώσεις που παρέχει, τις δεξιότητες που καλλιεργεί, από τον τρόπο λειτουργίας του.

 

Ακριβώς γι’ αυτό, η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, η βελτίωση της λειτουργίας του σχολείου, η ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών, αποτελεί για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προτεραιότητα, αλλά και πρόκληση στην οποία ανταποκρινόμαστε, συστηματικά, δύο χρόνια τώρα.

 

Με νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι για την αναβάθμιση του σχολείου, κάναμε το πρώτο βήμα, και εισαγάγαμε σημαντικές καινοτομίες. Εργαστήρια δεξιοτήτων, με νέες θεματικές όπως η ρομποτική, η σεξουαλική αγωγή, η οικολογική συνείδηση, η οδική ασφάλεια, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Δραστηριότητες στα αγγλικά στο νηπιαγωγείο.  Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Εμπέδωση του σεβασμού στον άλλον και της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον. Ενίσχυση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων και γνωστικών αντικειμένων όπως η πληροφορική, οι ξένες γλώσσες, η φυσική αγωγή. Λάβαμε ειδικά μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση των σχολικών μονάδων, ενισχύοντας τους εκπαιδευτικούς μας που υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές με διπλά μόρια. Διευρύναμε τις μεθόδους αποτίμησης της πορείας των μαθητών αλλά και εξορθολογίσαμε τη διαδικασία προαγωγής και απόλυσής τους.

 

Με το παρόν νομοσχέδιο που εισηγούμαστε στη Βουλή, κάνουμε ένα νέο σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της συνολικής βελτίωσης και αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου. Δίνουμε μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας και αυτονομίας στους εκπαιδευτικούς μας, στα στελέχη μας, στις σχολικές μας μονάδες, συνοδευόμενους από τους απαραίτητους βαθμούς λογοδοσίας και διαφάνειας. Καθιερώνουμε ένα σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών και στελεχών με δικλείδες ασφαλείας. Δημιουργούμε ένα σύστημα διοίκησης της εκπαίδευσης αξιοκρατικό, ευέλικτο, πιο κοντά στη   φυσική μονάδα, πιο κοντά στο σχολείο.

 

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω πάρα πολύ την Υφυπουργό, κα Ζέττα Μακρή, τους Γενικούς Γραμματείς, κ. Αλέξανδρο Κόπτση και κ. Γιώργο Καλαντζή, καθώς και τους συνεργάτες μας για την πολύτιμη συμβολή τους κατά τη σύνταξη και επεξεργασία του νομοσχεδίου. Θερμές ευχαριστίες στους φορείς, τους εκπαιδευτικούς, τα στελέχη, που συνέδραμαν με τις προτάσεις τους στη βελτίωση των διατάξεων. Ιδιαίτερα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον εισηγητή του νομοσχεδίου της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γιώργο Κωτσό, για τη γόνιμη συνεργασία, και τους συναδέλφους της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης, ιδιαιτέρως δε του ΚΙΝΑΛ, του ΜέΡΑ25 και της Ελληνικής Λύσης, που προσήλθαν σε έναν εποικοδομητικό διάλογο προ της κατάθεσης του νομοσχεδίου και υπέβαλαν χρήσιμες παρατηρήσεις. Λυπάμαι πάρα πολύ που ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ δεν προσήλθαν στο διάλογο προ της κατάθεσης του νομοσχεδίου.

 

Θα παρουσιάσω τις αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, προβαίνοντας παραλλήλως σε ορισμένες παραδοχές.

 

Παραδοχή 1η. Η χώρα μας έχει το πιο υπερσυγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ενώ η αποκέντρωση συνδέεται άμεσα με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

 

Η μεγάλη πλειονότητα των αποφάσεων που αφορούν στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο (Βουλή /ΥΠΑΙΘ / ΙΕΠ). Πάνω από  80%, ενώ σε άλλες χώρες το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 35% (Γράφημα 2). Αυτό αλλάζει. Αποκεντρώνουμε το σύστημα, μεταφέρουμε αρμοδιότητες στους εκπαιδευτικούς μας, στους διευθυντές μας, στα ίδια τα σχολεία. Γιατί; Γιατί τα διεθνή στοιχεία δείχνουν ότι όσο περισσότερο το κέντρο λήψης αποφάσεων μετατοπίζεται στο επίπεδο του σχολείου, τόσο βελτιώνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα. Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους.

Στόχος: η απελευθέρωση της δημιουργικής πρωτοβουλίας των εκπαιδευτικών και των στελεχών που βρίσκονται κοντά στους μαθητές και τα σχολεία, που γνωρίζουν καλύτερα από όλους μας τις ανάγκες των σχολείων.

Ενδεικτικές ρυθμίσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αυτονομίας των σχολικών μονάδων είναι οι εξής:

  • Ελεύθερη επιλογή βιβλίου (πολλαπλό βιβλίο). Σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέγει το βιβλίο και παράλληλα ότι όλα τα βιβλία θα είναι σε ψηφιακή μορφή, για συνδυασμό πηγώνγια την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης έναντι της στείρας αποστήθισης.
  • Ελευθερία ως προς τη μορφή των 4μηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (π.χ. αξιοποίηση χαρακτηριστικών του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης/flipped classroom, ατομική/ομαδική εργασία, αντί για ωριαίο διαγώνισμα).Προκαλώ ολους τους βουλευτές να μου απαντήσου εάν πιστεύουν ότι γνωρίζουν καλύτερα από τους εκπαιδευτικούς να κρίνουν αν τα διαγωνίσματα θα πρέπει να είναι 15λεπτά.
  • Αποκέντρωση διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης. Δεν θεωρώ φυσιολογικό να υπογράφει ο γ.γ. για την πρακτική άσκηση. Ας δώσουμε χώρο στους εκπαιδευτικούς μας ν ακάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα.
  • Δυνατότητα συγκρότησης εκπαιδευτικών ομίλων, παράδειγμα διάχυσης βέλτιστης πρακτικής από τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία.
  • Μηνιαίες παιδαγωγικές συναντήσεις.
  • Ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε Θέσεις Ευθύνης.
  • Θέσπιση υποστηρικτών οργάνων στον Διευθυντή και το Σχολείο, με μοριοδότηση και συνεκτίμηση στο φάκελο αξιολόγησης: α) Υποδιευθυντές (με εισήγηση Διευθυντή), β) Ενδοσχολικοί συντονιστές, γ) Μέντορες, δ) Υπεύθυνοι Διασύνδεσης με τη Μαθητεία στα ΕΝΕΕΓΥΛ.
  • Μεγαλύτερη αυτονομία του σχολείου για την αξιοποίηση σχολικών εγκαταστάσεων για εκδηλώσεις, συνέδρια και προγράμματα.

 

Παραδοχή 2η. Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί, αν δεν έχουν προηγουμένως αποτυπωθεί τα αποτελέσματά του, η πορεία του, αν δεν έχει αξιολογηθεί. Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η θέσπιση μίας διαδικασίας αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί πλέον μόνο επιτακτική ανάγκη, αλλά και απαίτηση της κοινωνίας. Περισσότεροι από τρεις στους τέσσερις πολίτες (75,3%) επιθυμούν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, μία κοινή πρακτική για το 90% των ευρωπαϊκών χωρών, με βασικές εξαιρέσεις την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Ισλανδία. Επί δεκαετίες, οι απόπειρες αξιολόγησης προσέκρουαν σε ιδεοληψίες, τώρα όμως οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και η πολιτική και κοινωνική βούληση είναι δεδομένη. Προχωράμε, σύμφωνα με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας. Αξιολογούμε σημαίνει καταγράφουμε, μελετάμε, επιβραβεύουμε, και βελτιώνουμε, εφόσον υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.

 

  • Πώς ανταποκρινόμαστε σε αυτή την πρόκληση. Εισάγουμε την αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα, με έμφαση στην επιμόρφωση ως απαραίτητο μέτρο για τη θέσπιση ενός μηχανισμού ανατροφοδότησης και διασφάλισης της διαρκούς βελτίωσης του εκπαιδευτικού και της ποιότητας της εκπαίδευσης. Αν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι θετικό, τότε αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για να γίνει κάποιος διευθυντής, περιφερειακός διευθυντής, για να ανέλθει στην ιεραρχία.. Σε αντίθετη περίπτωση, προβλέπεται επιμόρφωση. Επιπλέον της οριζόντιας επιμόρφωσης, κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ που παρέχεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς μας, όπως η επιμόρφωση που λαμβάνει χώρα τώρα στα εργαστήρια δεξιοτήτων. Ταυτόχρονα, εισάγουμε και την αξιολόγηση στελεχών. Στόχος εδώ είναι κατά πόσο ανταποκρίνεται ένα στέλεχος στην αποστολή που του έχει ανατεθεί,πόσο αποτελεσματικός είναι ο π.χ. ο Διευθυντής σχολείου που έχει επιλεγεί. Αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, τότε αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για επιλογή σε θέση ευθύνης. Διαφορετικά, αντικαθίσταται. Γιατί; Γιατί έχουμε καταγράψει ότι το στέλεχος αυτό δεν ανταποκρίνεται στο ρόλο που του ανατέθηκε.

Βασική αρχή που διέπει το σύστημα: όποιος αξιολογεί αξιολογείται, από πολλαπλούς αξιολογητές, με δικλείδες ασφαλείας, με στόχο τη βελτίωση.

 

Παραδοχή 3η. Η εκπαίδευση λειτουργεί καλύτερα με δομές υποστήριξης κοντά στη σχολική μονάδα, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, με ιδιαίτερη έμφαση και στον παιδαγωγικό και στον ψυχοσυναισθηματικό τομέα.

 

  • Οι αλλαγές που εισάγουμε σε 2 επίπεδα:

 

Πρώτον, στις δομές υποστήριξης της εκπαίδευσης:

Προβλέπουμε δομές εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, τους Επόπτες Ποιότητας Εκπαίδευσης. Αυξάνουμε τους συμβούλους και τους φέρνουμε πιο κοντά στις σχολικές μονάδες: από 540 ΠΕΚΕΣ στην Περιφέρεια, σε 800 Συμβούλους Εκπαίδευσης στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Ενισχύουμε τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) , συστήνοντας 1.100 νέες οργανικές θέσεις, 550 για ψυχολόγους και 550 για κοινωνικούς λειτουργούς, και προβλέποντας πρώιμη εκπαιδευτική και υποστηρικτή παρέμβαση σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή τη δυνατότητα οι γονείς να απευθύνονται νωρίτερα στα ΚΕΔΑΣΥ και να λαμβάνονται πιο εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης. Εξασφαλίζουμε υπεύθυνους σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και ιδρύουμε Γραφείο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού ανά ομάδα σχολείων.

 

Δεύτερον, εισάγουμε αλλαγές στα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης:

Αυξάνουμε την απαιτούμενη προϋπηρεσία και απλοποιούμε τις προϋποθέσεις συμμετοχής, με κοινή ελάχιστη διδακτική υπηρεσία για την επιλογή σε οποιαδήποτε θέση στελέχους. Καθιερώνουμε την αξιολόγηση ως κεντρικό κριτήριο, το οποίο είχε καταργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Επαναφέρουμε την ημι-δομημένη συνέντευξη/μελέτη περίπτωσης.

Εξορθολογίζουμε το μηχανισμό επιλογής των στελεχών τόσο ως προς τα κριτήρια όσο και ως προς τη διαδικασία, ενώ προβλέπουμε και τη μη συμμετοχή αιρετών στα συμβούλια επιλογής, για πρώτη φορά, ένα οριζόντιο μέτρο για όλες τις διαδικασίες επιλογής. Οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών υπηρετούν μια συγκεκριμένη αποστολή στα υπηρεσιακά συμβούλια επί θεμάτων που αφορούν για παράδειγμα την υπηρεσιακή κατάσταση των δασκάλων και καθηγητών που εκπροσωπούν. Αυτό όμως είναι διαφορετικό από τις επιλογές που γίνονται για τις υψηλές θέσεις ευθύνης στην εκπαίδευση, όπως για Διευθυντές Εκπαίδευσης και Σχολικούς Συμβούλους. Στα συμβούλια επιλογής για τις υψηλότερες θέσεις ευθύνης συμμετέχει το ΑΣΕΠ και τα μέλη επιλέγονται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.

 

Παραδοχή 4η. Η εκκλησιαστική μας εκπαίδευση χρήζει εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης. Ο τελευταίος νόμος για την εκκλησιαστική εκπαίδευση ψηφίστηκε το 2006 και ως κύριο στόχο είχε την ίδρυση των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, δομών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η βάση εισαγωγής των ΑΕΑ, καθώς και η απορρόφηση των αποφοίτων τους, είναι ιδιαίτερα χαμηλές. Θα σας αναφέρω ένα ενδεικτικό παράδειγμα: από τα μη ιερατικά τμήματα, η Εκκλησία της Ελλάδος έχει προσλάβει σε 11 χρόνια, μόλις 1 απόφοιτο! Αυτή είναι η κατάσταση. Τι μας λέτε κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ; Ότι πρέπει να διατηρήσουμε αυτές τις δομές; Σήμερα, κληρικοί μισθοδοτούμενοι από το δημόσιο μπορεί να είναι και απόφοιτοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, γεγονός με άμεση επίδραση στο προσωπικό της Εκκλησίας και τις σχέσεις της με την κοινωνία. Με το παρόν σχέδιο νόμου, επιχειρούμε να οργανώσουμε εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση την δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, αναβαθμίζοντας τον κλήρο και τις εκκλησιαστικές σπουδές.

 

  • Τι εισηγούμαστε για την εκκλησιαστική εκπαίδευση. Δημιουργείται ειδική μεταδευτεροβάθμια δομή εκκλησιαστικής εκπαίδευσης – «Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών» – με διετές πρόγραμμα (ένα έτος θεωρητική κατάρτιση και ένα έτος πρακτική άσκηση), με αποκλειστικό στόχο την κατάρτιση ιερέων και την αναβάθμιση του κλήρου. Κληρικοί θα μπορούν να μισθοδοτηθούν από το Δημόσιο πλέον μόνο εφόσον κατέχουν πτυχίο από Σχολή Μαθητείας Κληρικών ή από ΑΕΙ και όχι π.χ. από πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως ισχύει έως σήμερα. Το νομοσχέδιο προβλέπει, παράλληλα, τη συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, από 4 σε 2, στο ευρύτερο πλαίσιο εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, με βάση και τη ζήτηση των υποψηφίων και τις καλύτερες προοπτικές για τους νέους μας. Είναι αναγκαίος ο εξορθολογισμός και των δομών της τριτοβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με τη συγχώνευση σε υφιστάμενες δομές ή μεταφορά τους σε συναφή τμήματα των ΑΕΙ, με στόχο την ποιοτική τριτοβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

Το παρόν σχέδιο νόμου αναβαθμίζει ακόμα περισσότερο την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, αλλά και την εκκλησιαστική εκπαίδευση της χώρας μας. Αποκεντρώνουμε αρμοδιότητες από τη Βουλή, από το Υπουργείο, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δίνοντάς τες εκεί που χτυπά η καρδιά της εκπαίδευσης, στο ίδιο το σχολείο. Εμπιστευόμαστε το εκπαιδευτικό και στελεχιακό μας προσωπικό. Τους δίνουμε κίνητρα αλλά και εργαλεία για βελτίωση, εισάγουμε ένα σύστημα αξιολόγησης με στόχο την ανατροφοδότηση και την αναβάθμιση, δίνουμε στο ελληνικό δημόσιο σχολείο τη θέση που του αξίζει. Από ουραγοί γινόμαστε οδηγοί των εξελίξεων, με τα εργαστήρια δεξιοτήτων μας να διακρίνονται πανευρωπαϊκά για την πρωτοπορία τους, ως καλή εκπαιδευτική πρακτική.

 

Το σχολείο που θα ανοίξει το Σεπτέμβριο δεν θα είναι το ίδιο.

  • Θα έχει 11.700 νέους, μόνιμους εκπαιδευτικούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους διορισμούς που έγιναν μετά από 12 ολόκληρα χρόνια και σε συνέχεια των περσινών 4.500 στην Ειδική Αγωγή. Συνολικά, στα δύο πρώτα χρόνια της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, 16.200 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση.
  • Με θέση στα νηπιαγωγεία μας για κάθε τετράχρονο μαθητή.
  • Με δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία.
  • Με νέες θεματικές στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια της χώρας.
  • Με οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε ψηφιακά εργαλεία και νέες δεξιότητες.
  • Με 123 Νέα Προγράμματα Σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση.
  • Με σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία από πέρυσι.
  • Με τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ στην ιστορία της χώρας.
  • Με ψηφιακό μετασχηματισμό δεξιοτήτων-εξοπλισμού/υποδομών-υπηρεσιών.

 

Κυρίες και κύριοι,

 

Σχεδίαζα να αναφερθώ μόνο στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, μόνο στη φωτεινή ημέρα που ξημερώνει για τα σχολεία μας, ωστόσο δεν μπορώ να αφήσω ασχολίαστη την πρωτοφανή δήλωση του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κ. Τσίπρα σχετικά με τους υποψηφίους των πανελλαδικών που δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους στις σχολές Αρχιτεκτονικής της πρώτης τους προτίμησης. Ας δούμε, όμως, τα δεδομένα. Ο κ. Τσίπρας, λοιπόν, υποσχέθηκε αναδρομική, υπεράριθμη εισαγωγή υποψηφίων στα ΑΕΙ:

 

Πρώτον, ακυρώνοντας την προσπάθεια των συνυποψηφίων τους των Πανελλαδικών που πέτυχαν υψηλότερη βαθμολογία από τους υποψηφίους που δεν εισήχθησαν στην πρώτη τους επιλογή. Εν ολίγοις, τους λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχει καμία σημασία αν εσείς γράψατε καλύτερα και περάσατε στην πρώτη σας επιλογή,

Δεύτερον, παρακάμπτοντας στην ουσία το αδιάβλητο των Πανελλαδικών εξετάσεων και κάθε αίσθημα ασφάλειας δικαίου, κάθε εμπιστοσύνη του πολίτη στο νομοθέτη και στην ισχύ των νόμων της χώρας μας, προβλέποντας αναδρομική εφαρμογή νέου συστήματος. Γιατί; Γιατί ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ τα παιδιά κόπηκαν αδίκως! Δεν μπορώ να σκεφτώ σεε πόσους νόμους και αρχές προσκρούει μία τέτοια εξαγγελία; Δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερη άσκηση για πρωτοετείς φοιτητές νομικής.

 

Τρίτον, αγνοώντας επιδεικτικά την βάση που τα ίδια τα Πανεπιστήμια έχουν θέσει. Θεωρεί, με άλλα λόγια, ότι γνωρίζει καλύτερα αν ένας υποψήφιος μπορεί να ανταποκριθεί στο επίπεδο σπουδών της Αρχιτεκτονικής του Μετσοβίου Πολυτεχνείου με βαθμό 13 ή 14 στο βασικό μάθημα του σχεδίου, από τους ίδιους τους υπεύθυνους του τμήματος που καθόρισαν το συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

 

Τέταρτον, ακυρώνοντας την προσπάθεια των ίδιων των υποψηφίων που συνάντησε, οι οποίοι μπορούν να επιλέξουν άλλες Αρχιτεκτονικές Σχολές σε άλλες πόλεις! Τους λέει, δηλαδή, τι; Εφόσον δεν περάσατε στην πρώτη σας επιλογή, δεν τα καταφέρατε, είστε αποτυχόντες. Αλλά δεν πειράζει, αφήστε μερικά χρόνια να περάσουν, μην πάτε να σπουδάσετε πουθενά, και περιμένετε αν και όταν επανεκλεγώ να έρθω να σας βάλω στην Αθήνα!

 

Είναι πραγματικά θλιβερό να εργαλειοποιεί έτσι η Αξιωματική Αντιπολίτευση νέους ανθρώπους, στην προσπάθειά της να καρπωθεί την όποια απογοήτευση υποψηφίων που, σε μία αξιοκρατική, πλήρως αδιάβλητη διαγωνιστική διαδικασία, συγκέντρωσαν χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με συνυποψηφίους τους. Τι μάθημα δίνετε σε αυτά τα παιδιά, κυρίες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης; Να μην δέχονται ότι κάποιος, μπορεί έστω για λίγο, να τους ξεπεράσει σε έναν δίκαιο αγώνα, να μην μπορούν να διαχειριστούν μία απογοήτευση, να απαιτούν ευκαιρίες αποκλειστικά για αυτούς και όχι για όλους.

 

 

Αν και είναι ηλίου φαεινότερο ότι απλώς βγήκατε προς άγραν ψήφων και ούτε εσείς οι ίδιοι δεν πιστεύετε λέξη από όσα τάζετε, ακόμη και οι δικοί σας ψηφοφόροι, σε ποσοστό άνω του 55%, τάσσονται υπέρ της θέσπισης ελάχιστης βάσης εισαγωγής,. Και αυτό γιατί:

  • Η κοινωνία θέλει να δοθεί τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με χαμηλές βαθμολογίες, που εισάγονται στα ΑΕΙ αλλά δεν αποφοιτούν. Πάνω από το 40% των φοιτητών μας δεν αποφοιτούν από τα Πανεπιστήμιά μας. Έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό φοιτητών με το χαμηλότερο δείκτη αποφοίτησης στην ΕΕ.
  • Γιατί όλοι θέλουμε φοιτητές που γίνονται πτυχιούχοι, όχι «αιώνιους» φοιτητές που εγκλωβίζονται σε ένα δρόμο χωρίς διέξοδο. Θέλουμε νέους ανθρώπους που επιλέγουν δρόμους με προοπτική.
  • Γιατί για πρώτη φορά τα ίδια τα Πανεπιστήμια αποκτούν λόγο στα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων στα ΑΕΙ, ένα πάγιο, εύλογο αίτημα ετών.

 

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήθελε να φαίνεται ανοικτή η πόρτα της εισαγωγής στα ΑΕΙ για όλους, χωρίς προϋποθέσεις και κριτήρια, ενώ στην πραγματικότητα ήταν κλειστή για αρκετούς η πόρτα της αποφοίτησης, της επαγγελματικής αποκατάστασης, της προοπτικής.

 

Στον αντίποδα, η Κυβέρνησή μας δίνει διεξόδους, αναβαθμίζοντας και αναδεικνύοντας εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές, την επιλογή Δημοσίων ΙΕΚ, που παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση σε περισσότερες από 120 σύγχρονες ειδικότητες υψηλής ζήτησης και απορρόφησης από την αγορά εργασίας.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

Το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί τον πιο κρίσιμο οδηγό, που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την πορεία κάθε γενιάς, αλλά και κάθε χώρας. Ο τρόπος που λειτουργεί, το εύρος και το είδος των γνώσεων που μεταδίδει, η φιλοσοφία ζωής που καλλιεργεί, ορίζουν το πλαίσιο των δυνατοτήτων και των ευκαιριών για την πρόοδο και την προκοπή κάθε ανθρώπου. Κάθε κοινωνίας. Κάθε λαού.

Θεωρώ ότι στόχος όλων στη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια είναι η επιθυμία να προσφέρουμε στα παιδιά μας ένα καλύτερο σχολείο. Στους εκπαιδευτικούς μας ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα. Στην Ελληνική κοινωνία, ένα μέσο ανάπτυξης, προόδου και προκοπής.

Την ώρα που ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέγει το αποτυχημένο χθες, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας οδηγεί την παιδεία σε ένα αναβαθμισμένο σήμερα και σε ένα ακόμα καλύτερο αύριο.

Η Ελληνική εμπειρία, η διεθνής πρακτική, η εμπιστοσύνη μας στην αξία των εκπαιδευτικών μας, αλλά και η έγνοιά μας για τα παιδιά, μας επιβάλλουν να αφήσουμε πίσω ξεπερασμένες πρακτικές, ιδεοληπτικές προσεγγίσεις και να προχωρήσουμε μπροστά. Να δημιουργήσουμε, με το παρόν νομοσχέδιο, ένα εκπαιδευτικό σύστημα που λειτουργεί ως αποτελεσματικός μοχλός κοινωνικής κινητικότητας για κάθε παιδί. Που παρέχει ίσες ευκαιρίες ανέλιξης στην εποχή της παγκόσμιας κοινωνίας της γνώσης. Που  διαμορφώνει δημιουργικούς, εξωστρεφείς και ενεργούς πολίτες.

 

Σας ευχαριστώ πολύ.