Το χρονικό διάστημα 13-18 Απριλίου 2021 και πλήρως διαδικτυακά διεξήχθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το 10ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας, με κόμβους συμμετοχής σε όλη την Ελλάδα. Μαθητές από όλη την Ελλάδα και την Ομογένεια παρουσίασαν τα ψηφιακά τους έργα.

Παρουσιάστηκαν ψηφιακά έργα, τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο μαθημάτων όλων των γνωστικών αντικειμένων όλων των βαθμίδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και ψηφιακά έργα τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο κάποιας σχολικής δραστηριότητας (Περιβαλλοντική, Πολιτιστική, Αγωγής Υγείας, κ.ά.) ή στο πλαίσιο κάποιου διαθεματικού/διεπιστημονικού σχεδίου συνεργασίας μεταξύ του μαθήματος της Πληροφορικής και άλλων μαθημάτων.

Την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021, το 1ο Γυμνάσιο Μεσολογγίου – “Παλαμαϊκή Σχολή” για άλλη μια χρονιά, έλαβε μέρος στο Φεστιβάλ και παρουσίασε την εργασία με θέμα: «Με ψηφιακή αφήγηση και επαυξημένη πραγματικότητα ανακαλύπτω την λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και το Παρατηρητήριο της Κλείσοβας» για την οποία υπάρχει και συνεργασία με το Messolonghi by locals στα πλαίσια του έργου “Στο δρόμο για το Παρατηρητήριο” και του προγράμματος “Σημεία Στήριξης – Points of support”.

Οι υπεύθυνες του προγράμματος, Παναγιωτοπούλου Γεωργία καθηγήτρια Πληροφορικής, Μαντά Καλλιόπη και Καρανικόλα Ελευθερία καθηγήτριες Μαθηματικών δηλώνουν ότι αξίζουν συγχαρητήρια στους μαθητές/τριες της Γ’ τάξης Καραγιάννη Ανδρέα, Κοντογιάννη Νικόλ, Λαντζοπούλου Ελευθερία, Μπάλλα Τζούλια και Μπερτσιά Γιώργο που παρά τις αντίξοες συνθήκες λόγω covid-19 συμμετέχουν στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα και διαθέτουν αρκετό από τον ελεύθερο χρόνο τους.

Η ομάδα των μαθητών, συμμετέχει σε δίωρη τηλεδιάσκεψη κάθε Κυριακή, όπου γίνονται παρουσιάσεις- διαλέξεις που έχουν σχέση με τον βιότοπο, την λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και Κλείσοβας αλλά μαθαίνουν και για λογισμικά και πλατφόρμες που είναι απαραίτητα για την δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου για την διαδραστική ξενάγηση με επαυξημένη πραγματικότητα.

Ας δούμε πως παρουσιάζουν οι ίδιοι οι συντελεστές την εργασία τους: 

H επαυξημένη πραγματικότητα Augmented Reality – AR έχει στόχο να «εμπλουτίσει» τον κόσμο μας, παρεμβάλλοντας μεταξύ των ματιών μας και του περιβάλλοντος ένα «στρώμα» ψηφιακών πληροφοριών, δηλαδή επαυξάνει την πραγματικότητα. Έτσι ο μαθητές σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ψηφιακό υλικό για την διαδρομή προς το Παρατηρητήριο.

Ο επισκέπτης μπορεί να κάνει στάσεις σε συγκεκριμένα σημεία που έχει οριοθετήσει η ομάδα, για να ανακαλύψει την λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου και της Κλείσοβας. Αφού ο επισκέπτης – χρήστης της εφαρμογής εστιάσει με το tablet ή το κινητό του στο σημείο ή στην πινακίδα που θα του υποδειχθεί, θα “ζωντανέψει” στην οθόνη του, βίντεο με σχετικό περιεχόμενο.

Στο πρώτο σημείο-σταθμό στην αρχή του δρόμου, στο αλσύλλιο, ο επισκέπτης θα έχει πληροφόρηση σχετικά με την Ιερά Πόλη Μεσολογγίου και την σχέση των κατοίκων με τη λιμνοθάλασσα καθώς και για την δημιουργία του αλσυλλίου.

Στον δεύτερο σταθμό θα υπάρχει πληροφόρηση σχετικά με τους υγροτόπους και τις συνθήκες Ramsar και Natura, στον τρίτο για την λιμνοθάλασσα, την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής, στον τέταρτο θα ενημερώνεται για την λιμνοθάλασσα της Κλείσοβας και την Ιστορική μάχη που έγινε εκεί στις 25 Μαρτίου 1826, στον πέμπτο σταθμό – στο Παρατηρητήριο πουλιών θα μαθαίνει για την ορνιθοπανίδα και στον έκτο και τελευταίο σταθμό ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να ακούσει τις προτάσεις της ομάδας μας για παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και την οικοτουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Οι μαθήτριες Κοντογιάννη Νικόλ και Λαντζοπούλου Ελευθερία, μέλη της ομάδας μας που συμμετείχαν κατά την προηγούμενη χρονιά στην ομάδα ρομποτικής του σχολείου και είχαν ασχοληθεί με την δημιουργία έξυπνου σπιτιού με χρήση Arduino και αισθητήρων, πρότειναν τη δημιουργία συγκροτήματος έξυπνων κατοικιών “αρχιτεκτονικής πελάδας”.

Το συγκρότημα των οικολογικών και “έξυπνων” πελάδων θα είναι κατασκευασμένο από οικολογικά δομικά υλικά, θα είναι ενεργειακά αυτόνομο και εναρμονισμένο με το φυσικό τοπίο και το περιβάλλον. Θα είναι λειτουργικό και θα εξασφαλίζει όλες τις απαραίτητες ανέσεις.

Το ετήσιο λειτουργικό κόστος του θα είναι ελάχιστο, αφού θα έχει αυτόνομο σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και ηλιακό σύστημα υποβοήθησης της θέρμανσης και του ζεστού νερού με τη χρήση φωτοβολταϊκών.

Με χρήση αισθητήρων θερμοκρασίας – υγρασίας, θα ρυθμίζεται η εσωτερική θερμοκρασία σε σχέση με την εξωτερική και ο φωτισμός του χώρου θα προσαρμόζεται αυτόματα, ανάλογα με την ώρα ώστε να αποφεύγονται σπατάλες σε ενέργεια.

Θα υπάρχουν συστήματα ανίχνευσης διαρροής νερού, αερίου, καπνού οπότε αν ανιχνευθεί κάτι επικίνδυνο θα ενεργοποιείται συναγερμός ή θα λειτουργεί κατάλληλο σενάριο αντιμετώπισης του προβλήματος.

Προσωπικός βοηθός -εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης – θα ενεργοποιείται με υπηρεσία φωνής και θα είναι διαθέσιμος για χρήση, προσφέροντας ψυχαγωγία, ενημέρωση και ασφάλεια. (Πολλούς από τους παραπάνω αυτοματισμούς έχουν δημιουργήσει οι μαθήτριες, σε μια μινιατούρα πελάδα).

Οι μαθητές της ομάδας αναφέρουν ότι η εργασία της διαδραστικής ξενάγησης με επαυξημένη πραγματικότητα για την ανάδειξη του δρόμου προς το Παρατηρητήριο -που παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ- είναι σε εξέλιξη και ευελπιστούν μέχρι τέλους της χρονιάς να παραδοθεί για χρήση των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης.