Γράφει ο Γ.Κ. Λύτρας*

Λίγες είναι οι ημέρες, αλλά ικανό το δείγμα, αφότου η τοπική αγορά μπήκε στην αφετηρία, της μετά lock-down περιόδου. Τα αρχικά μηνύματα δεν είναι θετικά, αφού τις πρώτες ημέρες καταγράφηκαν χαμηλές πωλήσεις, σε μια αγορά που ήταν καχεκτική και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID-19, με δεδομένο μάλιστα ότι δεν υπολείπεται έναντι άλλων αγορών σε καταστήματα επιπέδου (ένδυσης, υπόδησης, υπηρεσίες, εστίαση).

Η περίοδος της καραντίνας προκάλεσε σοβαρή βλάβη σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Ειδικότερα η τοπική αγορά δεν είχε καλό ξεκίνημα σε ένδυση – υπόδηση και άλλα είδη. Εδώ σίγουρα έπαιξε ρόλο και το γεγονός ότι το καταναλωτικό κοινό στράφηκε στις ηλεκτρονικές αγορές, ανεβάζοντας κατακόρυφα τις δουλειές των ιδιωτικών ταχυδρομείων. Μεγάλος αντίπαλος των τοπικών αγορών οι παροχές του INTERNET που τείνουν να εξελιχθούν σε ασύμμετρη απειλή. Δειλό ήταν το ξεκίνημα και για τα καφέ, ταβέρνες, ουζερί, πιτσαρίες.

Ο φόβος του συνωστισμού, ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες παίζει αποτρεπτικό ρόλο. Οι μικρότερες βέβαια ηλικίες κινούνται σαφώς ελεύθερα και είναι αυτές που δίνουν τον όποιο τόνο στην κίνηση της ημέρας. Για τις νύκτες δεν έχω άποψη, αφού δεν έχω πληροφόρηση.

Ο εγκλεισμός του πολίτη για δυόμιση μήνες άλλαξε και τις συνήθειες του, η διασκέδαση κόπηκε, οι παρέες για καφέ – κρασί – τσίπουρο καταργήθηκαν. Για την εστίαση ξημέρωσε μία ακόμη πιο δύσκολη ημέρα. Καταλυτικό ρόλο σ’ αυτό το μούδιασμα της αγοράς παίζει σίγουρα και η ψυχολογία του καταναλωτή, η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια για το αύριο.

Η πόλη μπορεί να προσφέρει υψηλό επίπεδο σ’ όλους τους τομείς της κατανάλωσης. Καταστήματα υπάρχουν, η ψυχολογία μας πρέπει να επανέλθει. Παράλληλα δυστυχώς το άνοιγμα της αγοράς δεν συνοδεύτηκε με σύμμαχο τον καλό καιρό. Ο τόνος στην τοπική αγορά δεν δίνεται μόνο από την κατανάλωση, αλλά και από άλλες δραστηριότητες, όπως η οικοδομικές εργασίες, η αγροτική – αλιευτική παραγωγή, αλλά και οι υπηρεσίες του τριτογενή τομέα της οικονομίας. Τα καφέ ανεβάζουν σιγά – σιγά στροφές και βρίσκουν, τρίτη εβδομάδα τώρα, την κανονικότητά τους. Στην ίδια κατεύθυνση πιστεύω θα κινηθεί και η εστίαση, κυρίως του λιμανιού, αφού έχουμε μπροστά μας το καλοκαίρι.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Μεσολογγίου  συνεργάστηκε με τον Δήμο και ο πρώτος με την εικοσαήμερης διάρκειας λαχειοφόρο που πραγματοποίησε και ο δεύτερος με ελαφρύνσεις Δημοτικών τελών, κινήθηκαν υποστηρικτικά για την τοπική αγορά.

Ο κυρίαρχος όμως στόχος, θέλω να πιστεύω, πως είναι η προσέλκυση νέων καταναλωτών στη πόλη, αλλά και αλλαγή της δικής μας συμπεριφοράς απέναντι στον ντόπιο έμπορο – επαγγελματία. Παλιότερα η τοπική αγορά της πόλης συνθλίβονταν μεταξύ Αγρινίου και Πάτρας, όμως την τελευταία δεκαπενταετία παρουσίασε ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση, όμως παρουσιάστηκε νέος αδηφάγος αντίπαλος: το διαδίκτυο.

Η πόλη στερούμενη βιομηχανικών μονάδων (χάνοντας ευκαιρίες στο παρελθόν) στηρίζεται στους συνταξιούχους, στους δημόσιους υπαλλήλους και στους πρωταγωνιστές του πρωτογενή τομέα της οικονομίας. Όλοι αυτοί βασικά απαρτίζουν το καταναλωτικό κοινό που πρέπει να κατευθύνεται στην τοπική αγορά. Ο εισόδημά μας να μένει στον τόπο μας!

Σ.Σ. Ας ευχηθούμε να απορριφθεί η προσφυγή των Μεσσήνιων στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τον χαρακτηρισμό ΠΟΠ της ελιάς καλαμών της περιοχής μας, που παραχωρήθηκε το 2018 και μεταφράζεται σε μεγάλη αύξηση του εισοδήματος των παραγωγών.

 


*Ο Γ.Κ. Λύτρας είναι συνταξιούχος της Alpha Bank και έχει διατελέσει πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσολογγίου