Γράφει ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος

Γεωλόγος / Σύμβουλος Ποιότητας Έργων Υποδομής

Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου

Με τον συνδυασμό ΑΝΤΑΜΑ του υπ. Δημάρχου ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΤΣΟΥΛΗ

 

Την στιγμή που πολλές πόλεις τη χώρας βρίσκονται στο έλεος των καιρικών φαινομένων, που βυθίζονται μέσα σε τόνους νερού και λάσπης, ήρθε η ώρα να δούμε τι δεν έγινε στην περιοχή μας, τον Δήμο Μεσολογγίου, τα τελευταία χρόνια, προκειμένου και εμείς να μην βρεθούμε σε αυτή την θέση. Γιατί όπως είπε και ο Ισοκράτης «μην κοροϊδέψεις καμμία συμφορά γιατί η μοίρα είναι κοινή και το μέλλον άγνωστο».

Και επειδή οι υποδομές δεν είναι μόνο για να αποφύγουμε τα δυσάρεστα αλλά και για να διευκολύνουμε την ζωή των κατοίκων της περιοχής μας και να αυξήσουμε την επισκεψιμότητα της και επιτέλους αυτός ο τόπος να μπει σε αναπτυξιακή τροχιά ας δούμε τα έργα που δεν έγιναν και πρέπει άμεσα να γίνουν.

Το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έγινε τα τελευταία χρόνια στην Δυτική Ελλάδα, είναι η Ιόνια Οδός. Έχουν ήδη περάσει 6 χρόνια από την λειτουργία της και όλοι απολαμβάνουμε τα προνόμια που παρέχει, κυρίως την γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση. Για να αποδώσει όμως ακόμα περισσότερα στο τόπο μας, αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο, χρειάζεται επιπλέον έργα που δεν έγιναν, όπως:

  1. Ο Δυτικός κόμβος Μεσολογγίου ή (όπως οι περισσότεροι τον ξέρουμε) κόμβος Χαλαζιά. Η θέση αυτή είναι ιδανική στο να κατασκευαστεί ένας Ημικόμβος με είσοδο και έξοδο από και προς τα Ιωάννινα. Έτσι θα υπήρχε μια άμεση σύνδεση του λιμανιού του Μεσολογγίου διαμέσου της περιφερειακής οδού με την Ιόνια Οδό. Η ποιο δύσκολα κατασκευάσιμη υποδομή (γέφυρα) υπάρχει, όπως υπάρχει και ο απαλλοτριωμένος χώρος. Μένει η πολιτική πίεση του δήμου προς το υπουργείο, στο να σχεδιάσει τις απαιτούμενες μελέτες και να χρηματοδοτήσει την κατασκευή του έργου.
  2. Η ολοκλήρωση της Οδού σύνδεσης του κόμβου Αγ. Ηλία της Ιόνιας Οδού με το λιμάνι στο Πλατυγιάλι. Είναι ένα ξεχασμένο οδικό έργο, που διασχίζει το Δυτικό τμήμα του δήμου μας, που ενώ έχει ξεκινήσει εδώ και δύο δεκαετίες δεν έχει ακόμα τελειώσει, χωρίς να ξέρει κανείς τον προγραμματισμό για την ολοκλήρωσή του. Τα οφέλη από την ολοκλήρωση αυτού του δρόμου για τον δήμο Μεσολογγίου είναι πολλαπλά. Εξασφαλίζει ομαλή και ασφαλή σύνδεση με το εμπορικό και επιβατικό λιμάνι του Αστακού και τις ακτές του Ιονίου, με την μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, αυξάνοντας έτσι την επισκεψιμότητα προς την περιοχή μας.
  3. Η Αντιπλημμυρική προστασία ανάντι και κατάντι της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ. Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του 2016 στην περιοχή μας, το υπουργείο υποδομών ενεργοποίησε πρόβλεψη της σύμβασης παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και ανέθεσε στην κατασκευάστρια Κ/ξία την εκπόνηση σειρά μελετών για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων ανάντι και κατάντι της Ιόνιας Οδού. Οι περισσότερες και μεγαλύτερες παρεμβάσεις από αυτά τα έργα προβλέπονται να γίνουν εντός του Δήμου μας, Του Δήμου Μεσολογγίου. Αυτά τα έργα θα δώσουν λύση σε μεγάλα, χρόνια προβλήματα και θωρακίζουν αντιπλυμμυρικά μεγάλο τμήμα του δήμου μας. Η διαδικασία όμως κινείται πολύ αργά. Σήμερα έχουμε φτάσει στο σημείο να έχουν εγκριθεί αρκετές (όχι όλες) Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα αντιπλημμυρικά έργα εντός του δήμου μας, και οι οριστικές μελέτες είναι σε πολύ ώριμο επίπεδο για να εγκριθούν από την υπηρεσία, προς κατασκευή.
  4. Η Αναβάθμιση του δρόμου που συνδέει τον Ημικόμβο Ευηνοχωρίου της ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ με την Παλαιά Εθνική Οδό, στο ύψος του Ευηνοχωρίου. Είναι ένα μικρό έργο που δεν σχεδιάστηκε ποτέ, αλλά η κατασκευή του θα είχε πολλά οφέλη στην τοπική κοινωνία του Ευηνοχωρίου και όχι μόνο. Σήμερα η κυκλοφορία από το Ευηνοχώρι προς τον Ημικόμβο της Ιόνιας Οδού γίνεται περνώντας κάτω από μια χαμηλή γέφυρα στης Παλαιάς Εθνικής Οδού, από την οποία δεν χωράνε να περάσουν φορτηγά ή μεγάλα σε ύψος οχήματα, αυτό δυσχεραίνει την κυκλοφορία, αναγκάζει τους οδηγούς σε επικίνδυνους ελιγμούς, με κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων. Ο επανασχεδιασμός και η ανακατασκευή, σε αυτό το σημείο, της παλαιάς εθνικής οδού είναι επιτακτικός.
  5. Κάθετη σύνδεση Αγρινίου-Ιόνιας Οδού.

Αφήνω τελευταίο ένα έργο που αφορά κατά κύριο λόγω το γειτονικό μας δήμο Αγρινίου, ο διαφορετικός σχεδιασμός του οποίου όμως, θα είχε πολλαπλά οφέλη και στην κοινωνία και οικονομία του δήμου Μεσολογγίου. Αναφέρομε στην οδό σύνδεσης της Ιόνιας Οδού με το Αγρίνιο. Έχει ξεκινήσει να μελετάτε η σύνδεση αυτή να γίνει διαμέσου του κόμβου Αγγελόκαστρο της Ιόνιας Οδού. Στον τοπικό τύπο του Αγρινίου πρόσφατα, δημοσιεύτηκε άρθρο του κυρίου Σπυρίδων Γρίνου https://www.agrinionews.gr/spyridon-grinos-katheti-syndesi-agrinioy-ionias-odoy/ , στο οποίο περιγράφονται προβληματισμοί για αυτή την χάραξη, τους οποίους στο μεγαλύτερο μέρος τους, τους θεωρώ σωστούς.

Ως εναλλακτική χάραξη, θα μπορούσε να σχεδιαστεί η σύνδεση να γίνει διαμέσου του κόμβου Χαλικίου της Ιόνιας Οδού και με την κατασκευή σήραγγας στην Κλεισούρα, να γίνει άμεση σύνδεση με τον κόμβο στην Συκία. Η εναλλακτική αυτή χάραξη θα μπορούσε να είναι πιο οικονομική (ας χρειάζεται η κατασκευή σήραγγας) και σίγουρα ποιο γρήγορη. Επίσης έχει το πλεονέκτημα ότι αναβαθμίζεται ο δρόμος με την μεγαλύτερη ημερήσια κυκλοφορία στον νομό μας και φέρνει ποιο κοντά χρονικά την μεγαλύτερη πόλη, με την πρωτεύουσα του νομού μας.

Θεωρώ, ότι τα παραπάνω είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν το συντομότερο δυνατό, ώστε ο δήμος Ι.Π. Μεσολογγίου και ο τόπος μας, να ωφεληθεί στο μέγιστο από την κατασκευή και λειτουργία αυτού του σπουδαίου έργου.