Θα σας πω κάτι που δεν ξέρει ο μέσος άνθρωπος. Τα ταξί στην Αθήνα δουλεύουν 12ωρα, με τις μηχανές να γυρίζουν ασταμάτητα – μερικές φορές στο ρελαντί για ώρες ολόκληρες, σύμφωνα με τη μελέτη της carVertical για την αναγνώριση πρώην ταξί. Αυτό σημαίνει ότι αν αγοράσεις ένα πρώην ταξί… λοιπόν, καλή τύχη με τις επισκευές.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ελληνική αγορά αυτοκινήτων το 2024 είχε μια… ενδιαφέρουσα πορεία. Το 2024 ήταν οριακά καλύτερο από το ’23, με μόλις 1,9% αύξηση – δηλαδή από 134.484 αυτοκίνητα πήγαμε στις 137.101 ταξινομήσεις, όπως αναφέρει το motorone.gr. Δεν είναι ακριβώς έκρηξη, αλλά δεν παραπονιόμαστε. Φυσικά, όλες αυτές οι συναλλαγές πρέπει να γίνονται μέσα στο νομικό πλαίσιο που ορίζει το ελληνικό κράτος, και μάλιστα πλέον μπορείς να κάνεις ακόμα και ψηφιακή μεταβίβαση αυτοκινήτου μέσω της πλατφόρμας gov.gr.

Το ενδιαφέρον; Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου), τον Απρίλιο του ’25 είδαμε +9% στα επιβατικά – 14.649 αυτοκίνητα vs 13.445 πέρυσι. Κάτι κινείται εκεί έξω. Για τους επαγγελματίες όμως, η εικόνα είναι… πολύχρωμη. Ελαφρά φορτηγά; +19,1% τον Απρίλιο, πάλι σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ. Όλοι θέλουν Sprinter και Transit. Μεσαία και βαρέα φορτηγά όμως; -44,2%. Αυτό πονάει αρκετά.

Η αλήθεια είναι ότι οι μικρές επιχειρήσεις προτιμούν τα μικρότερα οχήματα. Λιγότερα έξοδα, μεγαλύτερη ευελιξία. Τα pick-up αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών (39,1%), με τα ελαφρά φορτηγά τύπου Vanette να βρίσκονται στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 34,6%.

Εδώ θα γίνω λίγο σκληρός με το θέμα των πρώην ταξί. Είναι σαν τα μεταχειρισμένα από ενοικιάσεις – φαίνονται καλά απ’ έξω, αλλά μέσα… Η carvertical.com/gr/apokodikopoihtis-vin, εταιρεία που ειδικεύεται στον έλεγχο ιστορικού οχημάτων, εξηγεί ότι τα προβλήματα είναι πραγματικά και μετρήσιμα. Χιλιόμετρα στα ύψη – 3-4 φορές πάνω από το φυσιολογικό. Μηχανή κατεστραμμένη από ρελαντί, γιατί η συνεχής λειτουργία στις χαμηλές στροφές κυριολεκτικά σκοτώνει τη μηχανή. Συμπλέκτης και ανάρτηση τέλος λόγω του συνεχούς stop-and-go.

Πώς τα αναγνωρίζεις; Συχνό service, υπερβολικά συχνό μάλιστα. Φθορές στο εσωτερικό, ιδίως πίσω καθίσματα που δείχνουν εντατική χρήση. Τρύπες στο ταμπλό από το ταξίμετρο. Παράξενα χρώματα ή ίχνη αλλαγής βαφής. Υγρασία μέσα από πλύσιμο με πίεση πριν την πώληση. Αν δεις κάτι από αυτά… τρέχα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες συχνά κατατάσσουν τα πρώην ταξί ως οχήματα υψηλότερου κινδύνου, με αποτέλεσμα αυξημένα ασφάλιστρα.

Εδώ παίζεται το μεγάλο παιχνίδι για τους επαγγελματίες – leasing εναντίον αγοράς. Στατιστικά, όλο και περισσότεροι επαγγελματίες πάνε στο leasing. Γιατί; Πρώτον, προβλεψιμότητα. Πληρώνεις το ίδιο κάθε μήνα plus βενζίνη. Τέλος. Δεύτερον, φορολογικά οφέλη σύμφωνα με τη νομοθεσία που αναλύει το e-analysis.gr – το μίσθωμα πάει στα έξοδα. Αν το όχημα είναι van ή pick-up (επαγγελματικό στα χαρτιά), εκπίπτει και ο ΦΠΑ. Τρίτον, μηδέν απροσδόκητα. Χάλασε; Πρόβλημα του leasing. Κλάπηκε; Το ίδιο.

Η αγορά Ι.Χ. από επιτηδευματία δεν σε γλιτώνει από τα τεκμήρια – εκτός αν πάρεις κάτι κάτω από 17.000€ ΛΤΠΦ για αποκλειστικά επαγγελματική χρήση, όπως καθορίζει η ελληνική φορολογική νομοθεσία. Συμβουλή από την εμπειρία; Αν δουλεύεις με το αμάξι κάθε μέρα, leasing. Αν το χρειάζεσαι σποραδικά, αγορά.

Εδώ γίνεται το χαμός με τα καύσιμα. Το diesel κυριολεκτικά πεθαίνει με ταχύτητα φωτός. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του ΣΕΑΑ που δημοσίευσε το theopinion.gr, το 2023 το diesel ήταν στο 13,1% των πωλήσεων, ενώ το 2024 έπεσε στο 7,2% – πτώση 6 ποσοστιαίων μονάδων! Αντίθετα, τα υβριδικά ανεβαίνουν από 11,3% το 2023 στο 12,4% το 2024. Πάντως, ακόμα είμαστε πίσω από την Ευρώπη όπου τα plug-in είναι στο 20,4%.

Η αλήθεια για τα αμιγώς ηλεκτρικά; Ανεβαίνουν στις ταξινομήσεις, αλλά αργά. Τα στοιχεία από το 4troxoi.gr δείχνουν αύξηση το πρώτο δίμηνο του 2025, αλλά το πρόβλημα παραμένει η φόρτιση. Αν δουλεύεις εντός Αθήνας/Θεσσαλονίκης, ίσως αξίζει. Αλλού… καλή τύχη.

Τι αγοράζουν λοιπόν οι Έλληνες επαγγελματίες και γιατί; Η πρώτη τριάδα μαρκών σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το gocar.gr είναι πάντα η Toyota στην κορυφή, ακολουθούμενη από Peugeot (5.495 ταξινομήσεις) και Suzuki (5.448 ταξινομήσεις). Τα B-SUV σαρώνουν με 30,7% της αγοράς (+4,2% από πέρυσι), όπως αναφέρει το motorone.gr. Γιατί; Ύψος οδήγησης plus αποθηκευτικός χώρος plus λογική κατανάλωση.

Το Toyota Yaris Cross ήταν το Νο1 το ’24. Γιατί; Αξιοπιστία (Toyota = ησυχία), υβριδικό = οικονομία, ύψος SUV = πρακτικότητα, τιμή = λογική. Απλά μαθηματικά.

Για τα μεταχειρισμένα, ποτέ χωρίς ιστορικό service. Έλεγχος για rollback χιλιομέτρων που είναι σύνηθες στα πρώην επαγγελματικά. Test drive σε εθνική οδό, όχι μόνο in town. Για καινούργια, δες τι παίζει με τα προγράμματα απόσυρσης. Σύγκρινε leasing vs χρηματοδότηση vs μετρητά. Μη ξεχάσεις την εγγύηση, ιδίως για επαγγελματική χρήση.

Αγοράζεις από άλλη χώρα ΕΕ; Σύμφωνα με τις οδηγίες του youreurope.eu, δεν πληρώνεις ΦΠΑ εκεί – πληρώνεις εδώ στην ταξινόμηση. Απλό και ξεκάθαρο.

Αν είσαι επαγγελματίας και το αμάξι είναι εργαλείο δουλειάς, σκέψου leasing (ιδίως αν χρειάζεσαι επαγγελματικό όχημα). Στόχευσε σε αξιοπιστία πάνω από οτιδήποτε άλλο. Υβριδικό over diesel για τα επόμενα χρόνια. Απόφυγε τα πρώην ταξί εκτός αν έχεις πολύ καλό μηχανικό.

Και κάτι τελευταίο που θα πρέπει να το χαράξεις στο μυαλό σου – μη ξεχάσεις ότι το φθηνότερο αυτοκίνητο δεν είναι πάντα το οικονομικότερο. Ειδικά όταν η δουλειά σου εξαρτάται από αυτό.